Podvozky

Pohlédneme-li do konstrukce jakéhokoli dopravního prostředku, najdeme jednu část, která je pro všechny společná - jedná se o podvozky.Jsou součástí nejen dopravních prostředků, ale všech strojů a zařízení, které vykonávají pohyb. Nejčastěji se s nimi setkáme u automobilů. Jejich historie sahá do konce 18. století. Jednalo se o jednoduchá vozidla, která ke svému pohonu využívala parní stroje. Počátkem 19. nastal zvrat – podařilo se vyvinou první spalovací motory. Dnešní vozy jsou ve většině případů tvořeny samostatnou karoserií a podvozkem. Jejich konstrukce je závislá na typu povrchu, po kterém se prostředek pohybuje. U složitějších konstrukcí bývají tvořeny několika samostatnými částmi. Jsou opatřeny přední a zadní nápravou s koly. V dřívějších dobách byly používány jednoduché kruhové ráfky tvořené ze slitin různých kovů, což by se dalo považovat za předchůdce dnešních litých kol. Na ně se nasazovaly gumové obruče, které měly za úkol přenášet sílu mezi vozovkou a kolem. Nevýhodou bylo, že nevykonávaly téměř žádné odpružení a vůz se pohyboval téměř jen po ráfku. Zlom přišel až začátkem 19. století, kdy byla vynalezena gumová konstrukce plněná vzduchem. Tvarem i účelem připomínala pneumatiky, jaké známe dnes.

Podle uložení motoru rozdělujeme automobily na čtyři základní koncepce:

Klasická: motor, převodovka a spojka jsou umístěny vpředu. Rozvodovka je v zadní části. Poháněna jsou kola zadní nápravy. Přenos hnacího momentu obstarává kardanová hřídel. Tato koncepce je využívána například u BMW. U této značky se můžeme setkat i se zajímavě řešeným osvětlením. Příznivce BMW určitě potěší jejich speciální konstrukce světel pro denní svícení.

Přední pohon: všechny poháněcí části jsou umístěny vpředu. Poháněna je přední náprava. S touto koncepcí se setkáme u většiny dnešních automobilů. Motor bývá uložen příčně. Není to však pravidlem, může být uložen i podélně. Tak je tomu například u vozů značky Audi. U této značky se můžeme setkat se širokým výběrem kol. Kvalitní litá kola jsou velkou předností této značky.

Zadní pohon: všechny části obstarávající pohyb jsou umístěny vzadu. Motor může být uložen příčně i podélně. Tato koncepce se u nových vozů příliš nevyužívá. Nevýhodou předního i zadního pohonu může být nerovnoměrné opotřebení pneumatik.

Pohon všech čtyř kol: poháněny jsou všechna čtyři kola vozidla. Označuje se jako AWD a nebo častěji 4x4. Velkou výhodou této koncepce je, že pohon všech čtyř kol může být vypínatelný. Pohon všech kol oceníme především na kluzkém povrchu. Pokud s ním použijeme i vhodné pneumatiky, omezíme prokluz a možnost uváznutí.

   

Úpravy automobilu

Pokud chceme svůj vůz upravit, měli bychom kontaktovat některé ze specializovaných obchodů. Naši odborníci Vám vždy ochotně poradí a nalezneme spolu to nejlepší řešení. Základem většinou bývá kontrola nejzákladnější částí. Podvozky mohou být porušeny tvrdými předměty, se kterými přicházejí při jízdě do kontaktu. Například uvolněná dlažební kostka může způsobit velké škody. Jestliže chceme učinit krok vpřed v oblasti estetiky i funkčnosti vozidla najedou, měli bychom použít vhodná litá kola. Můžeme vybírat z mnoha rozměrů, tvarů a značek.

Ať je Váš vůz zkrášlen jakkoli, musí vždy ze zákona splňovat jednu podmínku – „být viděn“. Abyste nemuseli mít rozsvíceny obrysová a potkávací světla, můžete zvolit světla pro denní svícení. Ty jsou charakteristická tím, že jejich světelný tok je rozptýlen a netvoří světelný kužel. Takto rozptýlené světlo neoslňuje ostatní řidiče, ale ani neosvětluje vozovku. Jsou osazena speciálními LED čipy s velmi vysokým výkonem. Na každý vůz se montují dva kusy světel svítících bílou barvou. Světla pro denní svícení se rozsvěcují automaticky po nastartování motoru a zhasínají při rozsvícení obrysových světel, což je jejich obrovská výhoda, pokud jste občas na rozsvícení zapomněli.